Jak připravit zadání pro tvorbu loga?
Proces tvorby loga a logomanuálu
Správně navržené logo dokáže okamžitě přitáhnout pozornost zákazníků a vytvořit silný dojem, který vydrží dlouhodobě. Nicméně, proces vytváření loga začíná mnohem dříve, než samotný návrh grafického prvku. Klíčovým krokem je příprava kvalitního zadání pro designéry či designové studia. Jakým způsobem připravit zadání pro tvorbu loga tak, aby reflektovalo identitu a cíle firmy, ale zároveň poskytlo dostatečnou flexibilitu pro kreativní vývoj? Tento článek si klade za cíl odpovědět na tuto otázku a poskytnout ucelený průvodce procesem přípravy zadání pro tvorbu loga. Tak jdeme na to!
POCHOPTE SVOU FIRMU A CÍLOVOU SKUPINU
Než se pustíte do psaní zadání, zjistěte přesně, kdo jste jako firma a koho se snažíte oslovit. Jste malý rodinný podnik nebo velký korporát? Jak chcete na zákazníky působit? Budete jim vykat nebo tykat? Co všechno vaše firma dělá, co ji vystihuje a jaký je její příběh? Na všechny tyto otázky je dobré mít odpověď. Berte v potaz i název firmy.
Prozkoumejte vaše hodnoty, poslání a cíle. Důležité je určit si cílovou skupinu klientů. A nechci slyšet žádné: Náš produkt je pro všechny. Toto neexistuje. Každý konzument spadá do nějaké cílovky. Vy si musíte stanovit tu vaši. Zamyslete se nad tím, jak by měl vypadat váš typický zákazník. Je to dítě, teenager, dospělý, nebo důchodce? Pohlaví? Práce? Zajímá se o kulturu a umění, nebo je to pravý opak? Má rodinu s dětmi nebo je single? Takových otázek je milion. Čím detailnější popis skupiny budete mít, tím je větší šance, že se grafik trefí do stylu, který bude vašeho zákazníka zajímat.
Stejně důležité je poznat dokonale vlastní produkt nebo službu. Čím se liší od konkurence? Co klientům přinášíte? Jste spíš lowcost, standard nebo VIP? Čím je váš produkt charakteristický? Strojaři dbají na přesnost, umělci na vzhled či originalitu. To je jen příklad, takových rozdílů je u mnoha oborů strašně moc.
Prozkoumejte vaše hodnoty, poslání a cíle. Důležité je určit si cílovou skupinu klientů. A nechci slyšet žádné: Náš produkt je pro všechny. Toto neexistuje. Každý konzument spadá do nějaké cílovky. Vy si musíte stanovit tu vaši. Zamyslete se nad tím, jak by měl vypadat váš typický zákazník. Je to dítě, teenager, dospělý, nebo důchodce? Pohlaví? Práce? Zajímá se o kulturu a umění, nebo je to pravý opak? Má rodinu s dětmi nebo je single? Takových otázek je milion. Čím detailnější popis skupiny budete mít, tím je větší šance, že se grafik trefí do stylu, který bude vašeho zákazníka zajímat.
Stejně důležité je poznat dokonale vlastní produkt nebo službu. Čím se liší od konkurence? Co klientům přinášíte? Jste spíš lowcost, standard nebo VIP? Čím je váš produkt charakteristický? Strojaři dbají na přesnost, umělci na vzhled či originalitu. To je jen příklad, takových rozdílů je u mnoha oborů strašně moc.
NÁZEV, SLOGAN A CHARAKTER
Pokud jste schopni odpovědět na všechny otázky výše, gratuluji, můžete se úspěšně přesunout na druhý krok. Jak má logo působit? Jaký je název firmy? Jsou to dvě důležité položky na které se nesmí zapomínat. Začneme s názvem. Obecně platí, že čím jednodušší, tím lepší. Je to i z důvodu domény (jednodušší a kratší doména je lépe zapamatovatelná), ale také můžete logo navrhnout i jako textové.
Jednoslovná loga jsou nejjednodušší na zpracování a aplikaci. Naopak ta složená z více slov mohou být komplikovanější. A co claim, přejete si? Mít ho v logu není žádná podmínka, ale pokud ho budete požadovat, je dobré o tom vašeho grafika zavčas informovat. Pokud byste se tuto možnost rozhodli přidat až když bude logo ve finální fázi, můžete tím grafikovi pěkně zavařit. A tím se pochopitelně prodraží tvorba loga, protože nad ním stráví grafik více hodin. Jak se říká - dvakrát měř, jednou řež!
A co charakter loga? Ten je klíčovým prvkem, který definuje vnímání značky a přenáší její osobnost. Každé logo má svůj vlastní charakter, který může být formální, neformální, elegantní, hravý nebo seriózní. Měl by odpovídat hodnotám a poslání vaší firmy, stejně jako očekávanému dojmu u cílového publika. Co je ale nejpodstatnější, aby v sobě logo reflektovalo vaši značku. S tím vám může pomoct popsání vašeho byznysu. Zkuste se nad tím zamyslet a zjistit, jestli není něco, co by se z něho dalo do loga promítnout. Pokud máte marketingovou strategii, určitě je vhodné ji dát přečíst grafikovi.
Jednoslovná loga jsou nejjednodušší na zpracování a aplikaci. Naopak ta složená z více slov mohou být komplikovanější. A co claim, přejete si? Mít ho v logu není žádná podmínka, ale pokud ho budete požadovat, je dobré o tom vašeho grafika zavčas informovat. Pokud byste se tuto možnost rozhodli přidat až když bude logo ve finální fázi, můžete tím grafikovi pěkně zavařit. A tím se pochopitelně prodraží tvorba loga, protože nad ním stráví grafik více hodin. Jak se říká - dvakrát měř, jednou řež!
A co charakter loga? Ten je klíčovým prvkem, který definuje vnímání značky a přenáší její osobnost. Každé logo má svůj vlastní charakter, který může být formální, neformální, elegantní, hravý nebo seriózní. Měl by odpovídat hodnotám a poslání vaší firmy, stejně jako očekávanému dojmu u cílového publika. Co je ale nejpodstatnější, aby v sobě logo reflektovalo vaši značku. S tím vám může pomoct popsání vašeho byznysu. Zkuste se nad tím zamyslet a zjistit, jestli není něco, co by se z něho dalo do loga promítnout. Pokud máte marketingovou strategii, určitě je vhodné ji dát přečíst grafikovi.
JE NĚCO, CO V LOGU CHCETE… NEBO NECHCETE? ANEB SLÁVA MOODBOARDU!
Tady se nebojte být otevření. Není žádná špatná odpověď. Chcete konkrétní symbol, který se má v logu objevit? Specifickou barevnou paletu? Nebo žeby font, který jsem před měsícem viděli na plakátu a nemůžete ho pustit z hlavy? Pokud máte nějakou počáteční vizi, řekněte to hned a nenechávejte grafika navrhovat něco jiného. V tomto případě je dobré vytvoření něčeho, čemu se říká moodboard. Jedná se o vychytávku, která dokáže ulehčit práci. A jak na to? Jděte na svoji oblíbenou platformu, kde čerpáte inspiraci. Pinterest, Facebook, Instagram nebo Tiktok. A začněte prohlížet. Ukládejte si vše, co se vám líbí, nebo co vás něčím zaujalo… A i to, co vám jde proti kůži. Čemu byste se chtěli vyhnout? Opět platí, že čím konkrétnější jste, tím lépe. Pro grafika je stejně tak důležité vědět jakým směrem chcete jít, jako kterému se chcete vyvarovat.
KDE CHCETE logo POUŽÍVAT?
Kde všude se budete logem pyšnit? Na plakátech, vizitkách, billboardech čí webových stránkách? Bude to spíše offline nebo online prostředí? Grafik si pak může lépe stanovit komplexnost loga i logomanuálu. Jestliže plánujete svým logem polepovat návěs kamionu, můžete si dovolit jít do větších detailů. Na druhou stranu, pokud jím budete potiskávat kancelářské propisky, nebo ho aplikovat na kovové piny, radím ho udělat jednoduché a čisté. Ve výsledku je všechno o čitelnosti.
JAKé má logo konkurence?
Další důležitý krok. Teď je čas si zahrát na špiony a nepozorovaně obhlídnout, jak to dělá vaše konkurence. Dejme tomu, že vlastníte food truck, kde prodáváte fantastické hamburgery. Zkuste si najít podobně zaměřené byznysy nejen ve vašem okolí, ale i ve světě. Jak vypadá logo takového food trucku v New Yorku, Kalifornii nebo v Brně na Zelňáku? Jaké barevné kombinace používají? Mají v logu symbol, nebo je čistě textové? Jsou tam odvážné fonty, nebo se drží minimalismu? A to nejdůležitější - jak na to reaguje jejich klientela? Nemají na to názor a přehlíží ho, nebo to konkurenti dokázali vyšperkovat tak, že na drop merche s jejich logem čekají lidé frontu? Můžete být vůbec love brand? Ne v každém oboru to úplně jde.
BUDGET aneb - kolik vlastně logo stojí?
Jojo, ono ošemetné téma. Tady je dobré být realističtí. Je důležité zohlednit realistické náklady spojené s tvorbou loga, včetně času a úsilí, které je do něj potřeba investovat. Kvalitní a profesionální logo může být zaručením dlouhodobého úspěchu značky. Je důležité stanovit si rozumný rozpočet, který umožní dosažení cílů projektu. Transparentní komunikace o finančních očekáváních je potřebná k úspěšné spolupráci mezi klientem a designérem.
Pokud chcete být nadnárodní značkou, která bude vydělávat miliardy, požadavky na logo (myšleno včetně požadavků na autorský zákon, jedinečnost loga apod.) jsou výrazně jinde, než pokud chcete mít malou kavárnu v Žabovřeskách. Když se někde dočtete, že logo (města, velké firmy apod.) stálo i přes milion Kč, většina z toho není sezení a vymýšlení, ale kontrola různých registrovaných log atd. Zároveň loga v této ceně mívají logomanuál někdy až o stovkách stran. V ceně už bývají návrhy polepů aut nebo autobusů atd.
Logo pro malou firmu se dá sehnat za pár tisíc, ale zpravidla jej dělá nevystudovaný (a začínající) grafik a často zapomene na důležité věci. Už jsme například viděli logo, které nemělo čárky a háčky nebo které nebylo vůbec použitelné v malém rozměru. Určitě znáte příklady log, které se vám nelíbí.
Logo a logomanuál se zpravidla cenově pohybuje od vyšších tisíců po nižší desítky tisíc. Výjimku tvoří již výše zmíněné loga, u kterých se předpokládá, že budou vystupovat na obrovském trhu, kde musí být zapamatovatelní, nezaměnitelní s jinou značkou, musí mít na logo ochrannou známku atd. Zkrátka - pokud toto čtete, patrně to není váš případ.
Pokud chcete být nadnárodní značkou, která bude vydělávat miliardy, požadavky na logo (myšleno včetně požadavků na autorský zákon, jedinečnost loga apod.) jsou výrazně jinde, než pokud chcete mít malou kavárnu v Žabovřeskách. Když se někde dočtete, že logo (města, velké firmy apod.) stálo i přes milion Kč, většina z toho není sezení a vymýšlení, ale kontrola různých registrovaných log atd. Zároveň loga v této ceně mívají logomanuál někdy až o stovkách stran. V ceně už bývají návrhy polepů aut nebo autobusů atd.
Logo pro malou firmu se dá sehnat za pár tisíc, ale zpravidla jej dělá nevystudovaný (a začínající) grafik a často zapomene na důležité věci. Už jsme například viděli logo, které nemělo čárky a háčky nebo které nebylo vůbec použitelné v malém rozměru. Určitě znáte příklady log, které se vám nelíbí.
Logo a logomanuál se zpravidla cenově pohybuje od vyšších tisíců po nižší desítky tisíc. Výjimku tvoří již výše zmíněné loga, u kterých se předpokládá, že budou vystupovat na obrovském trhu, kde musí být zapamatovatelní, nezaměnitelní s jinou značkou, musí mít na logo ochrannou známku atd. Zkrátka - pokud toto čtete, patrně to není váš případ.
DO KDY MÁ BÝT PRÁCE HOTOVÁ?
Ano, častý problém grafiků. Deadline. Ten je pro zadání loga klíčovým faktorem, který ovlivňuje celý proces tvorby i cenu. Určení jasného termínu pro odevzdání umožňuje designérům a týmu dostatečný čas na plánování, vývoj a dodání výsledného loga. Důležité je zohlednit potřeby a požadavky projektu a vybrat deadline, který umožní dostatečný prostor pro kreativitu a kvalitu práce. Přesný termín je třeba komunikovat jasně a včas, aby se minimalizovaly zmatky a bylo zajištěno dodržení časového plánu. Jak digitální agentura tak i freelancer by měli dodržet potvrzený termín!
Závěrem
Pokud budete chtít logo (nejen po nás), je dobré:
- Znát a co nejlépe a velmi detailně popsat cílovou skupinu.
- Znát a co nejlépe popsat produkt či službu (ano, setkali jsme se i s požadavkem na logo pro firmu, která ještě nevěděla, v čem chce podnikat).
- Vědět, jak má značka vystupovat a působit.
- Vědět, kde má značka vystupovat a působit.
- Zda chcete slogan, případně jaký (nebo nám zadat na vymyšlení).
- Znát název firmy.
- Vědět, jaká loga se vám líbí.
- Vědět, jaké logo opravdu nechcete.
- Podívat se na loga konkurence a konkurenci grafikovi vypsat (alespoň přímou).
- Kolik do loga chcete dát? Podle toho budete pravděpodobně buď hledat lowcost nebo standard nebo drahé řešení.
- Do kdy potřebujete mít logo hotové.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.