Jak na kreativu v reklamě?
Jak se tvoří kreativa?
Definování cíle kreativního procesu
Na tomto místě bych rád upozornil, že kreativa by neměla být silnější než samotné sdělení, ke kterému má vést. Možná si pamatujete reklamu "Bobyka". Výborná kreativa, ale vůbec nikdo si nepamatuje, na co tato reklama byla. Myslete na to, že zapamatovatelnost produktu, služby, značky či akce je právě hlavním důvodem, proč kreativu vymýšlíte.
Seznámení s produktem/službou a firmou
Sbírání inspirace
Brainstorming
Práce v marketingové agentuře nebo jiné fimrě nabízí obrovskou výhodu možnosti konzultací s odborníky či kolegy. Sdílením vašich nápadů s kolegy a prostřednictvím následného brainstormingu můžete objevit skvělá vylepšení nebo dokonce získat úplně nové nápady. Pro ty, kdo pracují na volné noze, nezoufejte. Zapisování spontánních nápadů na tabuli nebo jednoduše na papír během určitého časového období může být mimořádně prospěšné. Další možností pro brainstorming je AI (např. Chat GPT). Když ho budete mučit dostatečně dlouho, nahodí vám i něco velmi originálního.
Existuje pravidlo brainstormingu, které občas bohužel porušujeme. Neříkejte o žádném nápadu, že je špatný, hloupý nebo k ničemu. Kolegové se tak stáhnou do ulity. Nebudou v komfortní zóně a budou se stydět říkat další nápady. I relativně hloupý nápad se občas dá převrátit do velmi vtipného nebo zajímavého videa či kampaně. Pro brainstorming doporučujeme maximálně šest lidí, ideální jsou tři až čtyři. Někdy se stává, že chcete, aby se na tvorbě nápadu podílel větší tým. Důvodů může být mnoho, ale obvykle prostě chcete, aby byli zaměstnanci zainteresovaní do firmy a zároveň je to forma teambuildingu. Pak jsou dvě možnosti. Jedna je rozdělit se na menší týmy a po nějaké době probrat výstupy. Druhá možnost je, že jeden zkušenější člověk celý brainstorming řídí. Často je to externí pracovník, ale může to být i kdokoliv z vašich kolegů.
Vytvoření více návrhů
Cituji mou oblíbenou knihu s marketingovým zaměřením: „Když začnu se shitem, měřím shit, vylepšuji shit, zlato z toho nebude. Ale co je nejhorší, trávím čas se shitem“ (Pastier, Žlutá Kniha). Jinými slovy – pokud začnu s průměrným nápadem a snažím se ho vylepšovat, nikdy z něj nevznikne skvělá kreativa. Já osobně jsem trošku jiného názoru. Během fáze brainstormingu vznikne právě z toho nejhoršího nápadu perla jen tím, že na to všichni začnou reagovat, zveličovat nápad a nakonec kreativu posadí úplně jinam, než kde původní idea byla.