AI - nový spoluhráč ve světě grafického designu

Je umělá inteligence novým hráčem v oboru grafického designu?

Jedním z nejpřesvědčivějších aspektů umělé inteligence v grafickém designu je její schopnost fungovat jako partner pro spolupráci, který tvůrčí proces spíše doplňuje, než aby ho nahrazoval. Nástroje mohou pomáhat automatizovat časově náročné úkoly, jako je změna velikosti obrázků, ořezávání objektů, výběr barevných palet, generování nových prvků nebo dokonce návrhů layoutu. Dokáží i náročnější úkoly jako generování fotek a obrázků dle vašeho popisu. A jako třešničku na dortu si můžete vybrat, jakým stylem bude výsledný design vytvořen.

Algoritmy AI dokáží analyzovat velké soubory dat již existujících návrhů a identifikovat společné vzory a trendy. S využitím těchto znalostí může program generovat doporučení pro design, který odpovídá estetickým požadavkům konkrétní značky nebo preferencím cílové skupiny. To designérům šetří drahocenný čas, ale také jim poskytuje nové nápady a inspiraci, čímž se rozšiřuje jejich kreativní repertoár.

Jako krásný příklad mohu uvést retušování fotek. To bylo vždy časově náročným procesem, který vyžadoval pečlivou pozornost na detaily. Nástroje poháněné AI však nyní dokáží analyzovat fotky či obrázky a automaticky je vylepšovat. Designéři tak nemusí ztrácet na těchto úkonech příliš času. Tyto nástroje dokáží vyhladit nedokonalosti pleti, odstranit pozadí pomocí jednoho kliku a dokonce upravit rysy obličeje tak, aby bylo dosaženo požadovaného vzhledu. 

Z pohledu designéra musím vyzdvihnout jedno plus, a to je neustálý přísun inspirace, který nám AI poskytuje. Algoritmy mohou analyzovat rozsáhlé sbírky výtvarných děl, fotografií nebo typografie a identifikovat styly a techniky, které mají u publika ohlas. I přes to, že se designéři každodenně setkávají s různorodou škálou inspirace, může jim umělá inteligence pomoci udržet si přehled o nejnovějších trendech a získat nové perspektivy. 

Úsměvný příklad využití AI v praxi je společnost Ferrero. Ta se rozhodla pro unikátní řešení designu obalu jednoho svého produktu - Nutelly. Algoritmus umělé inteligence čerpal z databáze desítek vzorů a barev, aby vytvořil sedm milionů různých verzí grafické identity Nutelly. Každá z nich je jedinečná a každý jeden kus je opatřen vlastním kódem, díky kterému může být sběratelem ověřen. Všech sedm milionů kousků bylo rozvezeno do italských supermarketů a vyprodáno do jednoho měsíce.


Negativní vliv AI

Abych AI nechválila do nebes, musím tu zmínit i pár problémů, které se s AI táhnou. První z nich je lidskost. AI ji nemá. Umělá inteligence sice může pomoci s úkoly v oblasti designu, ale je do očí bijící, že jí chybí lidský přístup a emoční inteligence, kterou přináší pouze lidští designéři. Design často zahrnuje předávání složitých emocí a myšlenek, které mohou být pro umělou inteligenci obtížné pochopit. 

Další její velkou nevýhodou je, že se nedokáže učit skutečně myslet. AI je schopna se v průběhu času vzdělávat na základě předem poskytnutých dat a minulých zkušeností, ale nedokáže být kreativní a přijít s něčím novým sama. Generativní obrázky vytvořené AI jsou trénovány na miliardách fotek shromážděných z webu, obvykle bez vědomí nebo souhlasu jejich tvůrců. Tyto generátory pak mohou být použity k vytvoření uměleckých děl, která kopírují styl konkrétních umělců. Jinými slovy - cokoliv, co vám AI vyprodukuje, není originál. Právě toto způsobilo kontroverzi na umělecké scéně, kdy se autoři uměleckých děl začali ozývat s tím, že nesouhlasí s cvičením nástrojů umělé inteligence na obrázcích dostupných z webu a celou situaci vzali k soudu. Prozatím neúspěšně. Zamyšlení, zda je rozdíl mezi tím, když se učí z učebnic či cizích děl člověk nebo AI nechám na vás.

Jak vidíte, umělá inteligence se má ještě co učit. Výsledky pořád nejsou perfektní a ve většině případů je z obrázku na první pohled jasné, že k dokonalosti mají programy ještě hodně daleko.
Obrázek vytvořený AI
AI zkrátka neumí ruce a některé další věci. Zatím.


Nejznámější ukázky použití AI v grafickém designu

Zajímavým příkladem je společnost Adobe. Pokud se aspoň trochu zajímáte o svět grafického designu, jistě víte, že tato firma je největším producentem softwaru pro oblast počítačové grafiky. 

Není tomu dávno, co svět obletěla novinka o umělé inteligenci, která se objeví v některých programech nabízených touto společností. Začneme Photoshopem. Jedná se o program sloužící pro tvorbu a úpravu rastrové grafiky. Jeho verze Photoshop Beta je teď díky umělé inteligenci schopna odstranění nebo nahrazení pozadí fotky nebo obrázku. Pomocí nástrojů může uživatel vybrat předmět obrázku a invertovat tento výběr tak, aby vybral pouze pozadí. S vybraným pozadím pak může vyzvat umělou inteligenci, aby toto pozadí změnila nebo upravila. Další a pravděpodobně jednou z nejužitečnějších funkcí je generativní výplň. Příkladem mohou být hlavní obrázky webových stránek, které často vyžadují značný horizontální prostor. Snímky, které byly dříve v určitých scénářích nepoužitelné kvůli omezeným rozměrům, je nyní možné vytvářet pomocí pozadí a obsahu generovaného umělou inteligencí.

Illustrator  (program pro vektorovou grafiku) využívá generativní AI k rychlé úpravě barevné palety u vektorových obrázků. Tento případ použití je jedním z nejčastějších, protože barevná schémata je třeba často upravovat. Nástroj Vector Recoloring umožňuje uživatelům nahrát vlastní soubory SVG a během několika sekund vygenerovat různé barevné varianty.

Jako další mohu uvést Adobe Firefly. Tento program neobsahuje jeden, ale hned několik modelů AI, které uživatelům umožňují generovat obrázky a další prostředky pomocí textových pokynů. Zadáte slova nebo popis a model vygeneruje obrázky na základě zadání. Na podobném principu pracuje i program Midjourney.

A co budoucnost grafického designu?

S dalším vývojem umělé inteligence můžeme očekávat ještě zajímavější vývoj v oblasti grafického designu. Spíše než jako náhrada designérů slouží AI jako cenný spojenec, který zefektivňuje pracovní postupy, zvyšuje kreativitu a otevírá nové možnosti pro personalizovaná a inovativní designová řešení. Zkrátka, AI nejspíš neznamená konec digitálních a kreativních studií ani ilustrací na zakázku

Pokud přijmete umělou inteligenci jako nástroj pro rozšíření svých návrhářských dovedností, můžete své řemeslo posunout na vyšší úroveň. Tak co, jdeme tvořit?





Kontaktujte
nás!


Vranovská 38
614 00 Brno


Vytvořila společnost